ارتباط چاقی و بارداری

وزن شما قبل از باردار شدن و طی دوران حاملگی می تواند بر سلامت خود و فرزندتان تاثیر گذارد. شروع بارداری با داشتن شاخص حجم بدنی(BMI) نرمال و افزایش وزن، طبق میزان توصیه شده در طول بارداری از روش های مهم تامین سلامت مادر و جنین محسوب می شود. طبق نظر انجمن پزشکی آمریکا، وزن پیشنهادی برای مادران در طول دوره بارداری به شرح زیر خواهد بود.

خانم هایی که کمبود وزن دارند، (BMI کمتر از ۱۸.۵) باید در طول بارداری ۱۳ تا ۱۸ کیلوگرم وزن اضافه کنند.

خانمهایی که وزن نرمال و طبیعی دارند، (BMI بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹) باید طی دوران بارداری ۱۲ تا ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کنند.

خانم هایی که اضافه وزن دارند، (BMI بین ۲۵ تا ۲۹.۹) باید طی بارداری ۷ تا ۱۲ کیلوگرم وزن اضافه کنند.

خانم های بسیار چاق (BMI بالای ۳۰) طی دوران بارداری نمی توانند بیش از ۵ تا ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کنند.

متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی
جراحی چاقی (اسلیو – بای پس)
عضو جامعه جراحان لاپاراسکوپیست ایران

تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن وزن بیش از حد توصیه شده می تواند احتمال عوارض بارداری را افزایش دهد. برای خانم هایی که از چاقی مفرط رنج می برند، کاهش وزن و یا افزایش بسیار کم وزن در طول بارداری می تواند خطر ماکروزومی یا جنین بزرگ را کاهش دهد. با این حال تحقیقات نشان داده اند که کاهش وزن یا افزایش مقدار ناچیزی وزن در طول بارداری می تواند احتمال زایمان زودرس و داشتن نوزادی با وزن کمتر از ۱۰ درصد حالت نرمال را افزایش دهد. به جای توصیه برای افزایش میزان مشخصی وزن در طی بارداری، ممکن است تاکید پزشک بر این باشد که مادر چاق، بیش از میزان توصیه شده وزن اضافه نکند.

آیا چاقی می تواند بر توانایی باردار شدن فرد تاثیر گذارد؟

چاقی می تواند چرخه تخمک گذاری طبیعی را مختل کند و از این طریق بارداری را با مشکل روبه رو کند. حتی خانم های چاقی که قائدگی منظمی دارند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا باردار شوند. چاقی همچنین می تواند احتمال بارداری های خارج رحمی را افزایش دهد. با افزایش BMI بدن، احتمال داشتن بارداری خارج رحمی ناموفق نیز افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    الأساسيةاتصل بنامحلاتصال
    fa_IRPersian