اسلیو معده چگونه باعث درمان چاقی می شود؟

در دهه های اخیر سبک زندگی انسان ها دچار تغییرات زیادی شده است. زندگی ماشینی، کم تحرکی، تغییر رژیم غذایی، مصرف فست فودها و … عواملی هستند که باعث شده چاقی مفرط به یک از بیماری های رایج در میان جوامع امروزی تبدیل شود. برای درمان چاقی روش های مختلفی وجود دارد در میان این روش ها اسلیو معده به عنوان یکی از عمل های جراحی ایمن برای درمان چاقی معرفی می شود. در این مطلب سعی داریم تمام نکات را در ارتباط با اسلیو معده مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان همراه ما باشید.

تغییر رژیم غذایی، مصرف فست فودها باعث شده چاقی مفرط به یک از بیماری های رایج در میان جوامع امروزی تبدیل شود.

چاقی مفرط و عوارض آن

شاید برای شما جالب هم باشد که بدانید چاقی مفرط به عنوان یکی از بیماری های رایج در جهان شناخته می شود. این بیماری هر سال عامل بسیاری از مرگ و میر هایی که در جهان اتفاق می افتد. علاوه بر این چاقی زمینه ساز ابتلا به بیماری های خطرناکی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

·        بیماری های قلبی و عروقی

·        دیابت نوع دو

·        فشارخون

·        اختلالات روانی از جمله افسردگی

·        سکته های قلبی و مغزی

·        اختلال در عملکرد سیستم حرکتی بدن از جمله زانوها و کمر

بنابراین درمان بیماری چاقی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با درمان آن، خطر ابتلای فرد به این بیماری ها تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

اسلیو معده و درمان چاقی مفرط

جراحی اسلیو معده به عنوان یکی از روش های ایده آل برای درمان چاقی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. در این عمل جراحی بخش عمده ای از معده جدا می ‌شود؛ به طوری که تنها ۲۰ ال ۳۰ درصد از حجم معده درون حفره شکم باقی می ماند. کاهش حجم معده باعث می شود تا به صورت خود به خود اشتهای فرد تا میزان زیادی کاهش پیدا کند. پس از عمل اسلیو معده به شرط رعایت نکات لازم از جمله رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی در طی مدت زمان ۱۲ الی ۱۸ ماه کاهش وزن به میزان ۶۰ درصد امکان پذیر خواهد بود. از طرف دیگر طی این عمل جراحی و برداشتن بخش عمده ای از حجم معده، ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) به میزان زیادی کاهش پیدا می کند که همین عامل کاهش وزن را به همراه دارد.

دستیابی به وزن ایده آل و درمان چاقی مفرط تنها یکی از فواید این عمل جراحی است. از دیگر مزیت های این عمل جراحی نسبت به سایر روش ها به این موارد می توان اشاره کرد.

·        دوره نقاهت کوتاه

·        کم تهاجمی بودن

·        مدت زمان کم عمل جراحی

·        درمان بیماری های مرتبط با چاقی مفرط از جمله دیابت و فشار خون بالا

·        بهبود سبک زندگی فرد

·        کاهش وزن پایدار

·        موثر در درمان چاقی افراد حجیم خوار

در عمل جراحی اسلیو معده بخش عمده ای از معده جدا می ‌شود؛ به طوری که تنها ۲۰ ال ۳۰ درصد از آن درون حفره شکم باقی می ماند.

چه کسانی کاندید مناسبی برای عمل اسلیو معده هستند؟

۱.     افرادی که BMI (شاخص توده بدنی) آن ها بالاتر از ۴۰ است.

۲.     افرادی که سن آن ها در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار دارد.

۳.     افرادی که اضافه وزن بالای ۴۵ کیلوگرم دارند و حداقل ۵ سال از زمان ابتلای آن ها به چاقی گذشته باشد.

۴.     افرادی که از بیماری های مرتبط با چاقی مفرط رنج می ‌برند.

۵.     افرادی که از طریق رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت های ورزشی موفق به کاهش وزن نشده اند.

۶.     افرادی که از لحاظ جسمی و روحی کاملاً سالم هستند و سابقه ابتلا به بیماری خاص را نداشته باشند.

۷.     افرادی که مجبور به مصرف دارویی هستند که یکی از عوارض آن افزایش اشتها است.

۸.     افرادی که به مصرف الکل و دخانیات اعتیاد نداشته باشند.

اسلیو معده به افرادی که BMI (شاخص توده بدنی) آن ها بالاتر از ۴۰ است پیشنهاد می شود.

عوارض احتمالی

هر تکنیک درمانی در کنار مزایایی که دارد عوارض ناخواسته ای را به همراه دارد. این عوارض برای اسلیو معده عبارتند از:

·       عفونت معده

·       ایجاد لخته خونی

·       رفلاکس اسید معده

·       سوء‌تغذیه

·       ریزش مو

·       استفراغ شدید

·       انسداد لوله ی گوارشی

البته احتمال بروز این عوارض بسیار اندک است و مزایای این عمل جراحی در مقایسه با عوارض احتمالی آن بسیار بیشتر است. انجام عمل اسلیو معده توسط پزشکان و جراحان متخصص و همچنین رعایت دستورالعمل های بعد از عمل جراحی تا حدود زیادی از بروز این عوارض جلوگیری می کند. به همین دلیل انتخاب پزشک معالج اهمیت زیادی خواهد داشت. یکی از پزشکان متخصص در حوزه انجام عمل جراحی اسلیو معده دکتر محمدرضا مافی هستند.

دستورالعمل های بعد از اسلیو معده

همان طور که قبلاً هم اشاره شد دوره نقاهت عمل جراحی اسلیو معده طولانی نیست اما دستورالعمل هایی وجود دارند که رعایت آن ها بازگشت فرد به زندگی معمولی را سریع تر امکان پذیر می کند.

۱.     رژیم غذایی

به منظور تامین ریز مغذی های مورد نیاز بدن و جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری‌هایی از جمله کم خونی مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل کلسیم به صورت روزانه و آمپول B۱۲ به صورت ماهانه توصیه می شود. در زمان نقاهت مصرف مایعات به میزان کافی صورت بگیرد تا بدن دچار کم آبی نشود. در اوایل دوره نقاهت بیشتر غذاهای رقیق مصرف شود و غذاهای جامد طبق نظر پزشک از هفته سوم و چهارم به رژیم غذایی اضافه شود. وعده های غذایی با حجم کم مصرف شوند. از مصرف مواد غذایی نفاخ و بیش از حد شیرین تا حد امکان خودداری شود. مصرف نوشیدنی های گازدار اصلاً توصیه نمی شود.

۲.     فعالیت بدنی

۳ الی ۵ روز پس از عمل اسلیو معده فرد می تواند فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کند. تا یک ماه پس از جراحی از انجام فعالیت های ورزشی شدید خودداری شود. پیاده روی در مسافت های کوتاه در طی یک ماه پس از عمل اسلیو معده مانعی ندارد. در دوران نقاهت از بلند کردن اجسام سنگین خودداری شود و فرد به محض احساس خستگی استراحت کند.

۳.     تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی بخش بسیار مهمی از مراقبت های پس از جراحی اسلیو معده است. این کار، این روش درمانی را به یک درمان دائمی برای چاقی تبدیل می کند. مصرف مواد غذایی کم کالری، مصرف میوه ها و سبزیجات، کم کردن حجم وعده های غذایی، انجام فعالیت های ورزشی، کنترل وزن و … موردی هستند که رعایت آن ها بسیار کمک کننده خواهد بود و تضمین کننده درمان دائمی چاقی و در نتیجه سلامتی فرد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    الأساسيةاتصل بنامحلاتصال
    fa_IRPersian